Dagslyslampe test: Disse 5 gir best effekt i 2020 (Anmeldelse)

Det å bli vekt av mobil alarmen i full sving er noe av det verste jeg vet. Jeg undersøkte meg frem og etter hvert kom jeg over noe som het dagslyslamper noe som endret humøret på morgenkvisten drastisk. I denne artikkelen skal vi ta ett nærmere på de beste daglyslampene på markedet slik at du også kan få en rolig og komfortabel følelse på morgenen.

1. Philips Wake-up Light HF3500

Sjekk Prisen →

🟢Gir deg en perfekt start på morgenen
🟢Lyset starter 30 minutter før alarmen sammen med en myk lyd når det er på tide å stå opp.
🟢Du kan velge mellom 10 forskjellig lysstyrker.
🟢Den er godkjent som medisinsk utstyr.

Etter å ha lest igjennom en rekke artikler og produkter var det Philips Wake-up Light HF3500 jeg kjøpe. Den simulerer lyset fra en stigende sol med en varm tone i seg. I tillegg til dette har den en varm lyd som kan hjelpe å få vekket deg hvis du sover dypt.

Lysen starter gradvis å lyse 30 minutter før du har stilt alarmen og pipetonenen starter på satt tidspunkt. Du kan selv justere lysstyrken, det er 10 forskjellige nivåer du kan velge mellom, selv foretrekker jeg nivå 6.

Den firkantede versjonen av lampen fikk 5/5 terningkast av Depressionsforeningen.


2. Lumie L-300 Vitamin

Sjekk Prisen →

🟢Kraftig lys som fungerer selv på lang avstand
🟢Godkjent som medisinsk utstyr
🟢Rifflet skjerm som gir en varm og komfortabel lys tone

Lumie er også er en god dagslyslampe. Hvis Philips er utsolgt eller at den ikke falt i smak er det Lumie L-300 som er min anbefaling. Den har et elegant design med smale rammer som gjør at meste parten av lampen stråler ut lys.

Den er også medisinsk godkjent og har fått gode omtaler fra sine forbrukere som forteller hvor god effekt de har fått ut ifra lampen. Jeg har selv ikke testet denne lampen, men jeg har venniner som har lampen og de har kun gode ting å si.

Sammenlignet med andre terapilamper har Lumie L-300 en større lys-skjerm noe som gjør at den gir ut 10 ganger så mye blått lys. Det er dette lyset som sørger for at du får energien kvikkheten du trenger for å kapre dagen. Du kan være 50 cm fra lampen og likevell ta effekt av de kraftige lysstrålene.

Lumie L-300 er også solgt til en fornuftig pris med tanke på størrelsen og effekten lampen har. Hvis du er ute etter en god lampe som ikke koster alt for mye er dette en lampe du burde da en nærmere titt på.


3. LUMIE Brazil – Forbrukernes favoritt

Sjekk Prisen →

5 av 5 stjerner hos Depressionforeningen

Når jeg skulle kjøpe min første lyslampe var det en lampe som ble gjenntatte ganger anbefalt fra kjente mennesker i bransjen og dette var Lumie Brazil. Den er en av de største lampene på makedet med innhulet form. Dette er bevist til å gi ekstra god effekt da flere å lysstrålene treffer deg mens du står eller sover.

Lampen består av 3 lysstoffrør på 36W hver. Den har et lystempratur på 6400 kelvin noe som er sterkere enn solen du ville fått på sommeren i skandinavia da solen ligger vanligvis på en 5.500 kelvin.

Pågrunn av det kraftige lyset trenger du kun 30 minutter med behandling hvis du har lampen 35 cm fra ansiktet. Hvis du øker avstanden fra lampen må du også øke behandlingstiden.

Unngå å få lysterapi etter klokken 5 på ettermidagen da dette kan gjøre det vanskelig for deg å sove på natten.

Konklusjon: Det er en kraftig, elegant og effektiv lampe som har bevist dommerpanel over hele verden samt forbrukere at den kan gjøre jobben den er laget for.


4. BEURER TL55

Sjekk Prisen →

🟢Reisevennlig modell
🟢Solnedgangseffekt som hjelper på døgnrytmen
🟢5 forskjellige lysinstillinger
🟢Gir god effekt med 10 000 lux lysstyrke

Beurer er en av de mest kjente lampene på markedet. Den har blitt testet en flere ganger av store aktører og har alltid vist til gode resultater. Lyset i lampen er kraftig og er optimalisert for å gi deg mest mulig energi utover dagen. Men grunnen til at jeg ikke kjøpte lampen er fordi den står på høykant. Utifra det jeg tenker treffer ikke stårlene deg hvis du skal bruke den på morgenen i sengen. Men hvis du trenger en dagslyslampe til å bruke når du står på kjøkkenet eller sitter i stuen er denne et godt alternativ.

Den har 5 forskjellige lysstyrker som gjør det enkelt for deg å velge den du selv liker best. På det krafitgste nivået får du en lysstyrke på 10 000 lux noe som er svært kraftig. Det er ingen overaskelse at denne gir god effekt.

Dommerpanelet likte godt at lampen hadde en rød solnedgangseffekt og bemerket seg effekten av dette på pasientenes døgnrytme. Utifra forum og tester har folk kun gode ting å si om lampen.


Fungerer dagslyslamper?

I tillegg til å finne de beste dagslys lampene sjekket vi også om de hadde noen effekt. gjennom Grundig undersøkelse fant vi en rekke artikler fra både Sverige og Danmark som støttet lyset behandlingen med dagslyslamper. Det er bevist at mangelen på lys i vinteren kan lede til vinterdepresjon. tegn på denne her og du sove lengre, spise mindre og blir lettere irritert.

ved å øke mengden lys du får i løpet av dagen øker du også serotoninnivået i hjernen. Dette kan resultere i en bedre døgnrytme og generelt et bedre humør.

Kontakt lege først

selv om du er litt slapp og sover dårlig på vinteren er det ikke sikkert at det er en vinterdepresjon men kanskje andre årsaker. før du investerer i en dagslyslampe anbefaler vi å kontakte legen først for å forsikre deg om dette.

Slik bruker du lysterapi riktig

Når du først har fått diagnosen om vinterdepresjon er det viktig at du trer var som 3 må gjøre prosessen riktig.

selv om dagslyslamper kan gi ekstra Energi er det viktig å begrense dette til morgenen. bruker du lampe en senere på dagen Kan du få problemer med å sove på natten. sett gjerne lampen på god avstand de første nettene slik at du får vente til det skarpe lyset som lampen stråler ut.

Det er Blandede meninger om at du bør se inn lyset eller ikke. hva du velger å gjøre er opp til deg og legens bedømmelser, men unngå å se for lenge i lyset, gjerne begrenset til de korte Blikk.

anbefalt behandlingstid er i 20 til 30 minutter, men hvis du øker avstanden på lampen må du også øke behandlingstiden. setter du lampen dobbelt så langt unna enn anbefalt må du oppsøke behandlingstiden dobbelt så mye.

Hva må du se etter når du kjøpe en dagslyslampe

Hvis ingen av produktene ovenfor falt i smak er denne paragrarafen for deg. Her skal vi gå igjennom hvilke punkter du må sjekke før du går ut å kjøper en dagslyslampe.

Lys styrke

Det første du må sjekke er styrken på lyset. Den må være kraftig nok til å fungere som et medisinsk verktøy. Men noen kan være for skarpe for øynene som kan resultere i hodepine og vondt i øynene. Derfor er det viktig å finne døgnlamper med forskjellige lydnivå. Da du kan bruke de laveste nivåene på starten av behandlingen og etterhvert øke lysstyrken når du har ventet deg til del av lyset.

Alarm

Hvis du skal bruke den lampen til en alarm kan det være lurt at den har en pipetonen i tillegg slik at du kan være sikker på at du våkner på morgenen. vegglamper er kjent fra mørke lyder som sørger for at du får en komfortabel start på dagen din.

Vinkel

vinkelen på lampene har også mye å si. Skal du bruke den når du sover er det viktig at Dampen peker noen nedover slik at lysstyrken jeg treffer deg. Skal du bruke lampe når du står som for eksempel på kjøkkenet ellers noen kan det være lurt å ha en lampe som peker oppover for at alle lysstrålene skal treffe deg.

Godkjent som medisinsk utstyr

alle produktene I listen her er godkjente som medisinsk utstyr, men skal du finne en selv er det viktig at du sjekker dette før du eventuelt kjøper lampen.